Asiakkaiden toiminnallinen yhdenvertaisuussuunnitelma
Yhdenvertaisuuden toteutuminen asiakaspalvelussa on tärkeä osa ISLABin toimintaperiaatteita.
ISLAB hyvinvointiyhtymän (ISLAB) toiminnallisen yhdenvertaisuussuunnitelman avulla tunnistetaan, ylläpidetään ja kehitetään asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua. Yhdenvertaisuussuunnitelmassa kuvataan, miten ISLABissa edistetään asiakkaiden yhdenvertaisuutta, ehkäistään ja puututaan syrjintää ja lisätään osallisuutta. ISLABin toiminnan lähtökohtana on, että erilaiset asiakasryhmät voivat käyttää yhdenvertaisesti palveluja ja että yhdenvertaisuus toteutuu kaikessa toiminnassa. Toiminnallinen yhdenvertaisuussuunnitelma perustuu yhdenvertaisuuslain (1325/2014) 5 §:ään, jossa kuvataan viranomaisen velvollisuudesta arvioida ja edistää yhdenvertaisuutta.
Potilaan oikeudet
Asiakkaat palvellaan ISLABin perusarvojen ja terveydenhuollon eettisten periaatteiden mukaisesti kuuntelemalla ja ammattimaisesti ihmistä kunnioittaen. Potilaalla on oikeus laadukkaaseen ja turvalliseen hoitoon sekä hyvään ja yhdenvertaiseen kohteluun potilaan ihmisarvoa, vakaumusta ja yksityisyyttä kunnioittaen.
Potilasasiayhdyshenkilö toimii oikeuksiesi edistämiseksi ja toteuttamiseksi neuvomalla laboratoriopalveluun ja kohteluun liittyvissä asioissa. Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai kohteluun voit ottaa yhteyttä potilasasiayhdyshenkilöön ja saada neuvoa asian selvittämiseen. Potilasasiayhdyshenkilö on puolueeton neuvoa antaessaan.
Potilasasiayhdyshenkilö Ulla Dunder
Puh. 044 717 8834
potilasasiayhdyshenkilo@islab.fi
Asiakaspalaute: Voit antaa meille asiakaspalautetta palvelusta ja toiminnastamme suullisesti tai asiakaspalautekanavan kautta. Palautteen voi antaa nimettömänä. Anna kuitenkin yhteystietosi, jos haluat että otamme yhteyttä asiasi selvittämiseksi. Tiettyyn toimipisteeseen kohdistuvat palautteet ohjautuvat yksikön esihenkilön käsiteltäväksi.
Muistutus: Jos olet tyytymätön saamaasi kohteluun, voit tehdä meille muistutuksen. Sen tekemiselle ei ole aikarajaa ja se tehdään aina kirjallisesti. Muistutus lähetetään kirjeitse ISLABin kirjaamoon osoitteella: ISLAB hyvinvointiyhtymä, kirjaamo, PL 1700 (Puijonlaaksontie 2), 70211 Kuopio. Laita kuoreen tieto ”muistutus”. Muistutuksen käsittelee johtava ylilääkäri ja siihen vastataan aina kirjallisesti. Muistutukseen ei voi hakea muutosta, mutta vastauksen jälkeen sinulla on oikeus tehdä kantelu valvovalle viranomaiselle.
Kantelu: Valvovia viranomaisia, joille voi tehdä kantelun ovat Avi (aluehallintovirastot), Valvira (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto), eduskunnan oikeusasiamies ja oikeuskansleri. Valvovat viranomaiset suosittelevat, että ennen kantelun tekemistä, keskustelet hoitopaikassasi saamastasi kohtelusta ja teet tarvittaessa muistutuksen. Valvovat viranomaiset eivät pääsääntöisesti tutki kahta vuotta vanhemmasta asiasta tehtyä kantelua. Kantelun tekemisessä neuvoo oman hyvinvointialueesi potilasasiavastaava, jonka yhteystiedot ovat alla. Kantelut ohjautuvat ISLABin käsiteltäväksi valvovalta viranomaiselta.
Potilasvahinkoilmoitus: Voit tehdä potilasvahinkoilmoituksen, mikäli hoidossasi on tapahtunut virhe tai epäilet sitä. Vahinkoilmoitus on tehtävä kolmen vuoden kuluessa siitä, kun sait tietää vahingosta tai viimeistään kymmenen vuoden kuluttua tapahtuneesta, Potilasvahinkoilmoitus tehdään potilasvakuutuskeskuksen kautta. Potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä sinua neuvoo hyvinvointialueesi potilasasiavastaava, jonka tiedot ovat alla. Potilasvahinkoilmoitukset ohjautuvat ISLABin käsittelyyn potilasvakuutuskeskuksesta.